tisdag 9 mars 2010

Dags att börja på del tre!

Nu är det verkligen hög tid att börja med del tre! Jag började ju samla material redan i höstas när jag just hade avslutat manuset till del två. Då kom det plötsligt, som på beställning, idéer om hur berättelsen om Emma Lundgren ska fortsätta i en tredje del. Så jag samlade mina tankar i en svart anteckningsbok. Jo, väldigt gammaldags, jag vet. Borde väl ha suttit med en Iphone och petat in mina funderingar. Men det blir på ett helt annat sätt att sitta med en riktig bok med papper i och skriva för hand, sortera in oilka spår på olika sidor och sedan bläddra, lägga till och stryka allt eftersom. Det ger en helt annan känsla att titta i en sådan där anteckningsbok efteråt, när man skrivit hela sitt manus. Då kan man följa hur processen sett ut under resans gång, hur en idé kanske både kommit och gått i olika skepnader och hur viktiga saker plötsligt inte alls blev viktiga utan försvann helt... Att spåra digitala ändringar är inte lika lätt, det som är raderat är ju raderat.

Så nu ska jag ta fram boken igen. Har låtit den ligga ett tag medan jag bearbetade manuset till del två, men nu känns det som om jag är redo att börja jobba med trean på allvar.

Inga kommentarer: