måndag 2 mars 2009

Deckarseminarium på bokmässan i Göteborg

Idag frågade förlaget om jag vill hålla ett miniseminarium på bokmässan i Göteborg i september tillsammans med deckarförfattaren Ingrid Hedström. Vi ska utifrån våra olika yrken prata om hur vår arbetsplats inspirerar oss att skriva bra kriminalromaner...

Det kändes jätteroligt att bli tillfrågad och jag tackade omdelbart ja! Min bok utspelar sig i den akademiska världen, så det är klart att jag fått massor av inspiration från min arbetsplats, Högskolan i Skövde. Många av mina kolleger frågar om de kommer att känna igen sig. Jag brukar svara att de kommer att känna igen miljön men förhoppningsvis inte kunna identifiera verkliga personer i mina fiktiva gestalter. Jag upplever ju att alla mina personer är påhittade av mig, men kanske är det oundvikligt att hämta ett och annat drag från verkliga personer som funnits i min närhet varje dag i tio år?

Jag har fått fler förfrågningar på hemmaplan om att komma och prata om min bok och om hur det är att vara debuterande författare. På måndag är jag inbjuden till Kvinna Skaraborg för att medverka på ett litterärt café i kulturhuset i Skövde. På tisdag talar jag på en Rotarylunch på hotell Billingen och i april ska jag hålla ett litet föredrag för 50 gymnasielärare om hur det kom sig att jag blev författare vid 40 års ålder.

Inga kommentarer: