onsdag 13 januari 2010

Envis eller tålmodig?

Arbetar just nu flitigt med att bearbeta manus 2 utifrån det möte jag hade med min förläggare i december. Det är intressant att se hur en text förändras när den får "ligga till sig" ett slag. Nu ser jag själv en hel massa som går att förbättra, både när det gäller språk och innehåll. Därför är det bra att det finns tid att jobba med texten under ganska lång tid innan den går i tryck. Det är stor skillnad på att jobba med ett bokmanus jämfört med att t ex skriva nyhetstexter för webben - bokmanuset ställer helt andra krav på uthållighet och tålamod.

Jag har alltid betraktat mig själv som en ganska otålig person och tidigare tyckt att korta, snabba nyhetstexter passat mig väldigt bra. Därför är det en stor personlig seger att ha fått upptäcka att jag faktiskt har det tålamod som krävs för att jobba färdigt med ett helt manus. Eller också är jag bara fruktansvärt envis...

Inga kommentarer: