De senaste dagarna har samhället där jag bor stått i mediernas blickfång. Och tacka för det! Jag bor i lilla Lerdala utanför Skövde där OS-kungen Marcus Hellner vuxit upp och där de flesta känner honom eller hans familj och släkt. Idag var det t ex ett reportage i Göteborgs-Posten om Lerdala med bilder på bland annat skolan där flaggan varit hissad sedan i lördags. Det är inte så värst många år sedan Marcus Hellner själv var elev där och idag är det mina barn som tillbringar sina dagar i samma skola.
Det är intressant att se hur snabbt det går när något hamnar i fokus för mediernas uppmärksamhet. Även om Marcus Hellner varit känd ganska länge är det först nu när han vunnit två OS-guld som man på allvar också börjat intressera sig för hans uppväxt och bakgrund, i alla fall på bred front i alla medier. Och på bara några dagar är det plötsligt väldigt många i hela Sverige som vet var Lerdala ligger. Kanske är det snart dags att använda detta i sin egen marknadsföring - deckarförfattaren från OS-byn Lerdala!
http://www.gp.se/sport/os/1.321303-os-gulden-har-satt-spar
fredag 26 februari 2010
torsdag 25 februari 2010
Tack Sjötorp!
I går fick jag ett väldigt trevligt vykort från Sjötorp, en ort som ligger längs med Göta Kanal i Västergötland. Det var från tio kvinnor som har en läsecirkel tillsammans och de hade läst min bok. De skrev att de kände igen sig i miljöerna och de tackade så mycket för en bra bok. Så glad jag blev, det värmde verkligen! Stort tack till mina okända vänner i Sjötorp för denna trevliga hälsning.
onsdag 24 februari 2010
Ny hemsida!
Jag har nu en egen hemsida där du kan läsa mer om vad jag gör när jag inte skriver böcker. Där finns också en del information om mig som författare, men den här bloggen kommer även i fortsättningen att vara det forum där jag kontinuerligt berättar om sådant som rör mitt författarskap och livet som deckarförfattare.
Min hemsida hittar du här:
www.kappelqvist.se
Manusbearbetning pågår fortfarande, men om några dagar är det dags att skicka den bearbetade versionen till förlaget. Och där har man förresten redan satt i gång med omslaget till den nya boken... Tiden går fort, snart är det sommar även om det är svårt att tro det just nu, när snödrivorna ligger meterhöga utanför fönstret.
Min hemsida hittar du här:
www.kappelqvist.se
Manusbearbetning pågår fortfarande, men om några dagar är det dags att skicka den bearbetade versionen till förlaget. Och där har man förresten redan satt i gång med omslaget till den nya boken... Tiden går fort, snart är det sommar även om det är svårt att tro det just nu, när snödrivorna ligger meterhöga utanför fönstret.
torsdag 21 januari 2010
Läsning som splittrar
Jag önskar att jag hann att läsa lite mer, läsa andra författare. Både för att inspireras och för att det är så roligt att läsa. Tyvärr tror jag att jag läser mer sällan sedan jag själv blev författare och jag har funderat på vad det beror på. Om jag ska vara ärlig handlar det inte bara om tidsbrist, även om det är lätt att skylla på det. Utan det handlar om att inte vilja bli störd i sin egen skrivprocess. När jag skriver som mest intensivt, när jag fortfarande håller på med handlingen och håller alla trådar, alla tankar i huvudet och är fokuserad på att få ihop berättelsen, då fungerar det inte så bra att läsa andra böcker samtidigt. Jag blir inte inspirerad som man kanske skulle kunna tro, utan splittrad. Börjar att fundera på språket i de böcker jag läser och jämför med mitt eget och blir osäker på om det egna språket duger. Kanske skulle man göra si eller så istället? Och det är då jag upplever att den egna skrivprocessen blir störd, man kan lätt tappa bort det som är just den egna stilen, de egna särdragen.
Därför läser jag numera i perioder. I slutet av oktober, när jag just skickat mitt manus till min förläggare, hade jag en underbar period då jag läste massor av böcker som hade blivit liggande under hösten. Och nu då jag bearbetar manuset går det också ganska bra att läsa, nu finns ju hela min berättelse på papper, även om det naturligvis sker en hel del ändringar och justeringar under våren.
Men när jag lite senare i vår börjar att skriva på del tre, då blir det läspaus igen. Nåja, kanske inte helt och hållet. Det tar ju lång tid att skriva ett manus och självklart kommer jag att läsa en och annan bok under resans gång, men det finns skrivfaser som är mer intensiva än andra. Och under de där intensiva faserna, då är det avhållsamhet som gäller på bokfronten.
Därför läser jag numera i perioder. I slutet av oktober, när jag just skickat mitt manus till min förläggare, hade jag en underbar period då jag läste massor av böcker som hade blivit liggande under hösten. Och nu då jag bearbetar manuset går det också ganska bra att läsa, nu finns ju hela min berättelse på papper, även om det naturligvis sker en hel del ändringar och justeringar under våren.
Men när jag lite senare i vår börjar att skriva på del tre, då blir det läspaus igen. Nåja, kanske inte helt och hållet. Det tar ju lång tid att skriva ett manus och självklart kommer jag att läsa en och annan bok under resans gång, men det finns skrivfaser som är mer intensiva än andra. Och under de där intensiva faserna, då är det avhållsamhet som gäller på bokfronten.
onsdag 13 januari 2010
Envis eller tålmodig?
Arbetar just nu flitigt med att bearbeta manus 2 utifrån det möte jag hade med min förläggare i december. Det är intressant att se hur en text förändras när den får "ligga till sig" ett slag. Nu ser jag själv en hel massa som går att förbättra, både när det gäller språk och innehåll. Därför är det bra att det finns tid att jobba med texten under ganska lång tid innan den går i tryck. Det är stor skillnad på att jobba med ett bokmanus jämfört med att t ex skriva nyhetstexter för webben - bokmanuset ställer helt andra krav på uthållighet och tålamod.
Jag har alltid betraktat mig själv som en ganska otålig person och tidigare tyckt att korta, snabba nyhetstexter passat mig väldigt bra. Därför är det en stor personlig seger att ha fått upptäcka att jag faktiskt har det tålamod som krävs för att jobba färdigt med ett helt manus. Eller också är jag bara fruktansvärt envis...
Jag har alltid betraktat mig själv som en ganska otålig person och tidigare tyckt att korta, snabba nyhetstexter passat mig väldigt bra. Därför är det en stor personlig seger att ha fått upptäcka att jag faktiskt har det tålamod som krävs för att jobba färdigt med ett helt manus. Eller också är jag bara fruktansvärt envis...
torsdag 17 december 2009
Snart är det jul...
En vecka kvar till julafton. Håller på att lämna mitt jobb för att börja en egen verksamhet. Många bollar i luften just nu innan allt har fallit på plats. Men jag hoppas att jag snart hinner komma igång med den första bearbetningen av manus 2. Hade ett givande möte med min förläggare för ett tag sedan då vi gick igenom manuset och jag fick konstruktiv och värdefull feecback. Det ska bli roligt att jobba igenom hela texten igen med hennes synpunkter i bakhuvudet. Samtidigt rinner det till idéer till del tre... Jag samlar dem i en svart anteckningsbok så länge. Men någon gång på andra sidan årsskiftet kanske jag börjar fundera på allvar på del tre.
I morgon väntar signering på Akademibokhandeln i Skövde och på lördag signerar jag på Bokia i Lidköping. Hoppas att julfriden infinner sig nästa vecka.
I morgon väntar signering på Akademibokhandeln i Skövde och på lördag signerar jag på Bokia i Lidköping. Hoppas att julfriden infinner sig nästa vecka.
tisdag 1 december 2009
I fint sällskap...
Snart är det dags för en rad signeringar på olika platser under julhandeln. Jag kommer bland annat att besöka Akademibokhandeln i Skövde:
http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_layout.get?cid=8322
http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_layout.get?cid=8322
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
