fredag 22 maj 2009

Vem är vem?

Idag har jag skrivit på manus nr 2 nästan hela dagen. Det är lite knepigt att växla mellan manus nr 1 och manus nr 2, som jag tvingas göra nu då vi håller på så intensivt med de sista ändingarna i ettan. Just nu är det Jacob som har bollen. Jag skickade över en ny version härom natten och nu får han läsa alltihop igen för att se om de senaste ändringarna bildar en bra helhet, eller om vi ska köra en vända till.

Men när jag skriver på nr 2 har jag i alla fall väldigt stor nytta av allt jag lärt mig nu, under arbetet med nr 1. Att skriva böcker är verkligen ett hantverk som man kan bli bättre och bättre på. Och det är väldigt stimulerande att se hur förändringar av små, små detaljer kan skapa en mycket bättre helhet.

På Högskolan i Skövde där jag arbetar väntar kollegerna med spänning på boken. De vet ju att den utspelar sig där, även om jag väljer att kalla oss för "Västgöta universitet". Och det rum i kanslihuset där mordet äger rum, kallas redan för mordrummet...

Och spekulationerna om vem som är vem pågår för fullt. Det hjälper inte att jag säger att personerna är påhittade. "Varför skulle vi tro dig?", var det någon som sa häromdagen. Nåväl, de får väl läsa och begrunda. Något drag av någon här och var kan man säkert utröna, men mer säger jag inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

god start