tisdag 30 december 2008

Branden har förändrat Skövde

Natten till söndag härjade en storbrand i centrala Skövde. Ett av de allra äldsta husen, ett trähus från 1849 mitt i centrum brann ned. I huset fanns en restaurang, flera affärer och lägenheter. Ingen människa kom till skada, men för dem som förlorat sina hem och sin egendom är branden förstås ändå en stor tradgedi.

Jag passerade förbi platsen idag. Nu håller man på att riva hela huset, det blir ett stort hål mitt i stadsbilden. Jag funderar på min bok, på scener som utspelar sig i närheten av Hertig Johans gata och St Sigfrids gata. Jag tror inte att jag behöver skriva om något på grund av branden, men i nästa bok kommer den kanske att sätta avtryck.

Jag håller på med intrigen till min nästa bok samtidigt som jag gör justeringar i manuset till del ett. Och även om det återstår en del arbete innan jag är redo att börja skriva på del två, så vet jag i alla fall att även den ska utspela sig i Skövde med omnejd. Därför kan förändringar i stan påverka mitt skrivande. Det gäller helt enkelt att hålla koll på gator och torg så att man inte missar något viktigt som händer.

Inga kommentarer: