söndag 28 december 2008

Slappa mellandagar ger ingen arbetsro

Juldagarna är över och vi har kommit in i de slappa mellandagarna då familjen gärna vänder på dygnet med sena kvällar framför tv:n och utdragna mornar där frukosten ofta serveras framåt lunchtid.

I mitten av januari ska jag lämna manuset till förlaget med de justeringar jag gjort utifrån mitt och Nina Wadensjös samtal i början av december. Jag är redan klar med del 1 och 2. Boken har fem delar, så en del arbete återstår. Jag hoppas få tid att jobba med manuset de närmaste dagarna, men det kan vara svårt att få arbetsro när huset ständigt är fyllt av familjemedlemmar, barnens kompisar och ibland också långväga, övernattande gäster som vi passar på att bjuda hit under julledigheten. En strategi skulle kanske vara att själv vända tillbaka dygnet och gå upp tidigt och jobba medan alla andra sover?

När jag lämnat manuset med justeringar i mitten av januari kommer jag att få en redaktör som fingranskar hela texten, läser varenda mening och också kommer med synpunkter på innehållet. Efter vad jag förstått kommer vi att bolla texten mellan oss några vändor tills vi båda känner att manuset är ordentligt genomarbetat och klart att tryckas. Det ska bli spännande att få jobba tillsammans med en kunnig redaktör och se vilka synpunkter han kommer att ha på min text!

Jag ser på statistiken för bloggen att den haft en hel del besökare under julhelgen och jag förmodar att det beror på att vi skrev ut bloggadressen i familjens julbrev som skickades till släkt och vänner. Tveka inte att lämna kommentarer och hälsningar! Det vore roligt att veta något om dem som besöker min blogg.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hej! Jag har nyligen hittat till din blogg och tycker att det är spännande att följa din resa. Själv har jag bara börjat min, vart den än må leda. Hoppas att du finner ro att skriva i julens efterdyningar, god tur! Varma hälsningar Anna

Kristina Appelqvist sa...

Hej Anna!
Tack för din hälsning! Jag har varit inne på din blogg och sett att du också skriver. Lycka till med det fortsatta skrivandet!
Många hälsningar Kristina