måndag 15 december 2008

Kontraktet gör det verkligt

Efter några dagar ligger kontraktet från Alfabeta i brevlådan. Förlaget vill skriva kontrakt på två böcker direkt, fastän jag ännu bara skrivit en bok. Det känns förstås jättebra att de tror på att jag ska lyckas åstadkomma en andra bok och att man vill satsa på ett långsiktigt samarbete.

Jag är ingen fena på avtal men jag jämför med de mallar som ligger på Författarförbundets hemsida och jag tycker att allt verkar stämma. Jag har ju heller ingen anledning att ifrågasätta avtalet. Alfabeta är ett seriöst förlag och jag känner redan att jag kommer att bli väl omhändertagen av dem som arbetar där. När jag lägger de påskrivna dokumenten i brevlådan för att skicka tillbaka dem till förlaget, hinner verkligheten äntligen i fatt mig. Ett påskrivet förlagsvatal är ett tydligt bevis. Att boken är antagen är inte längre overkligt, utan en konkret sanning.

Inga kommentarer: