onsdag 17 december 2008

Glöggfest och professionell feedback

Den 4 december besöker jag för första gången Alfabeta bokförlag i Stockholm. Vi har haft en del kontakt via telefon och mail under de veckor som gått sedan boken blev antagen, men nu är det dags att dra igång processen på allvar.

Alfabeta ligger på Bondegatan 21 på söder. På något sätt känns adressen lite bekant, men jag vet inte varför. Utanför porten står tre av förlagets medarbetare uppradade och de kommer genast fram för att hälsa mig välkommen. Den fina uppställningen beror egentligen inte på att de väntar på mig, utan på lådor med böcker som ska anlända till bokförsäljningen vid kvällens glöggparty, men det känns ändå fint med en liten mottagningskommitté.

Jag får hälsa på förlagets medarbetare innan jag tar plats i soffan på Nina Wadensjös kontor. Vi pratar om mitt manus och hon ger mig konstruktiv kritik och mycket positiv feedback på en övergripande nivå. Inget manus som blir antaget av ett förlag är väl redo att köras direkt in i tryckpressen, utan det är alltid en del justeringar som måste göras. Så är det även för mig. Men det känns så skönt att äntligen få professionell feedback på något jag hittills arbetat med på egen hand. Även om min man kommit med goda synpunkter på språket under skrivprocessen, har det varit ett ensamt jobb att skriva en bok. Det är svårt att bedöma den egna texten och veta hur andra ska uppfatta den. Men nu får jag flera intressanta synpunkter som känns inspirerande och roliga att ta till sig. Jag blir genast sugen på att sätta mig med manuset igen och se hur och var jag kan skriva in förbättringar.

Men innan jag sätter mig på tåget hem är jag med på förlagets glöggfest på kvällen. Det blir en rolig kväll då jag får tillfälle att hälsa på och prata med många intressanta personer.

Först någon vecka senare när jag har anledning att gå ignom gammal e-post och hittar ett mail där avsändarens besöksadress lyser emot mig, inser jag varför adressen på Bondegatan var så bekant. Jag hade varit där tidigare! På exakt samma adress, Bondegatan 21, utanför samma port stod jag för mindre än ett år sedan då jag å jobbets vägnar besökte medieföretaget Newsdesk som också ligger på Bondegatan 21. Men jag kände alltså inte igen mig! Egentligen är jag inte förvånad. Jag har alltid haft svårt för att hitta och denna händelse bekräftade åter att mitt lokalsinne är obefintligt.

Inga kommentarer: