måndag 15 december 2008

"Hetast i Skövde"

Den första veckan i november, en dryg vecka efter att jag fått det positiva beskedet från Alfabeta, är det dags att skicka ett pressmeddelande till lokala medier i Skaraborg för att berätta att Skövde fått en ny deckarförfattare och att handlingen i "Min lilla vän" utseplar sig i Skövde med omnejd.

Nyheten får betydligt större genomslag än vad jag förväntat mig! På tisdagen intervjuas jag i direktsändning i Skaraborg Direkt, eftermiddagsprogrammet i radio Skaraborg i P4. Jag är ganska van både vid att prata i radio och vid direktsändningar, men jag är ovan vid att prata om mig själv. Som presschef på Högskolan i Skövde har jag mest pratat om utbildning och forskning, men inte behövt svara på frågor som rör mig som person. Men det går lättare än jag tror och jag tycker dessutom att det är roligt!

På onsdagen har SLA, Skaraborgs Allehanda, en helsida om mig och min bok med nytagna bilder från Högskolan dit jag förlagt mycket av handlingen. Barack Ombama har under natten blivit USA:s förste, färgade president, men han lyser med sin frånvaro på SLA:s första sida. Där finns istället en stor bild av mig, "Skövdes Agatha Christie" som jag kallas efter det översvallande berömmet från Nina Wadensjö på Alfabeta, som också intervjuas i artikeln. Lokaltidnigar är underbara, det är deras uppdrag att sprida lokala nyheter. Därför kan en ny deckarförfattare i Skövde vara en större nyhet än en nyvald president i USA.

På torsdag morgon visas ett inslag om mig och min bok i samtliga lokala nyhetssändningar i TV 4. Jag börjar märka av den mediala uppståndelsen på allvar. Från Högskolan kommer många grattismail, flera av dem inleds med "Hej Agatha!" Grannar och andra bekanta som jag stöter på kommer fram och gratulerar. På kvällen går jag på Näringslivsgalan i Skövde. Då får jag verkligen erfara att lokala medier har genomslagskraft! Kända och okända vill prata om boken och det verkar finnas ett stort intresse att läsa den, just för att den utspelar sig här i Skövde. Jag är lite ovan vid att bli igenkänd av människor jag aldrig träffat. Jag tänker särskilt en en ung, kanske lite överförfriskad yngling, som pratar så entusiastiskt om min bok. Han undrar om jag förstått att jag är "hetast i Skövde just nu?"

Inga kommentarer: