torsdag 3 september 2009

Releasefest!!

Orden räcker inte riktigt till för att beskriva releasefesten. Magisk, overklig, helt fantastisk ... är ett sätt att försöka, men det räcker inte. Ibland säger bilder mer än ord. Här kommer några bilder från min fest från Hotell Billingen i Skövde där 170 personer fanns på plats för att fira utgivningen av Den svarta löparen.
Nina Wadensjö från Alfabeta och jag när festen nästan är slut. Det tog nio månader och två veckor från den dag hon ringde och berättade att manuset var antaget tills jag hade en färdig bok i brevlådan. Ungefär som en graviditet. Och efter denna makalösa releasefest så måste man nog säga att förlossningen gick bra...
Min familj fanns förstås också på plats. Simon 11 år, min man Anders och Sara 14 år.

Maria Vretemark från Västergötlands museum hade med sig den riktiga schackpjäsen från 1300-talet och visade den för gästerna. Tänk om munkarna som spelade schack med den lilla löparen för 700 år sedan anat att den skulle finnas med i en roman (och på en releasefest) på 2000-talet...!
Nina Wadensjö berättade om hur det var när mitt manus antogs och sedan höll jag ett litet tal.

Måns Johnson, Peter Henriksson och Anna Warner från SLA fanns på plats.
Dennis Karlsson, vän från Norrköping, kan kanske bli användbar i kommande böcker. Han är nämligen säkerhetsexpert på Kriminalvårdsverket...

Bokförsäljningen gick lysande! Tydligen såldes 100 böcker bara de första 10 minuterna!

Conny Brännberg, skövdepolitiker med intresse för kultur och turism, hoppades att min bok ska sätta Skövde på kartan.

Yvonne Kjell, granne från Lerdala, var med på den spontana fest vi ordnade där hemma när boken antogs i otkober.

På releaefesten släpptes Den svarta löparen...

Jag tror att jag signerade ungefär 200 böcker...

Maria Vretemark, arkeolog från Västergötlands museum visar upp den verkliga schackpjäsen från 1300-talet som grävdes ut i Varnhem sommaren 2006.

Kommunalrådet Leif Johansson med sällskap gratulerar.

Bibliotekarier i kommunen uppvaktar.

Ingegerd Barsenholt, min lärare i svenska på högstadiet, hade åkt ända från Svenljunga för att gratulera!!

Informationsavdelningen på Skövde kommun lämnade blommor och en vacker skål fylld av choklad.
Lars Niklasson, prorektor på Högskolan vill gärna se fler datavetare i nästa bok...

Jenny Fredriksson, min frisör från Lindas klipphörna, gratulerar. Hon sa inget om mitt hår, hoppas att hon tyckte att det var ok...?


Min vän Ulrika Carlsson var den första som fick läsa mitt manus. Hennes present ska jag ta emot så snart jag hinner.
En trerättersmiddag i gamla stan i Stockholm... det blir mysigt!



































































































































































































































Inga kommentarer: